صفحه اول تماس با ما RSS                     قالب وبلاگ
  
وبگاه شخصی محسن یزدی
محسن یک شنبه 30 شهريور 1393برچسب:,

معمولاً در مهندسی‌، دینامیک پس از استاتیک مورد مطالعه قرار می‌‌گیرد که موضوع آن تاثیر نیرو‌ها بر اجسام ساکن است. دینامیک شاخه‌ای از مکانیک است که در مورد حرکت اجسام در اثر اعمال نیرو بحث می‌کند. جزوه دینامیک پیش رو مشتمل بر 8 جلسه درس دینامیک دانشگاه آبادان می باشد و سرفصل های زیر را تحت پوشش قرار می دهد :

  • دینامیک و سینماتیک
  • حرکت منحنی الخط در صفحه
  • حرکت پرتابه
  • دستگاه مختصاب متعامد
  • حرکت دایره ای
  • دستگاه مختصات قطبی
  • حرکت نسبی
  • سینتیک
  • کار و انرژی                                                                                                                                                                                                                                                                                           دانلود مستقیم : جزوه دینامیک دانشگاه آبادان

    tag  حجم فايل : 4.8 مگابایت
محسن یک شنبه 30 شهريور 1393برچسب:,

در ادامه یک جزوه دستنویس و تمیز 60 صفحه ای از درس دینامیک برای شما آماده دانلود شده است که میتوانید از این جزوه مناسب استفاده های لازم را ببرید.

لینک دانلود

محسن یک شنبه 30 شهريور 1393برچسب:,

توضیحات:

دینامیک یا پویایی از واژه لاتین به معنی حرکت‌شناسی گرفته شده است و شاخه‌ای از مکانیک و علوم مهندسی است.  در دینامیک مریام علتهای حرکت مورد توجه قرار می‌گیرند. یعنی هر ذره یا جسم همواره در ارتباط با محیط اطراف خود و متأثر از آنها فرض می‌شود محیط اطراف حرکت را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

نام کتاب :  دینامیک مریام
نویسنده : رضا نخعی
تعداد صفحات : 212
زبان کتاب : فارسی

حجم فایل: 15.2 مگابایت
رمز فایل: www.Softroz.com

لینک دانلود

محسن یک شنبه 30 شهريور 1393برچسب:,

توضیحات:

کتاب استاتیک از درس های رشته مکانیک است و این کتاب با دارا بودن مثال های متنوع مرجعی مناسب برای مهندسان این رشته می باشد.سرفصل های این کتاب شامل موارد زیر است:اصول ایستایی ، استاتیک ذره ها ، اجسام صلب ، تعادل اجسام صلب ، تحلیل سازه ها ، اصطکاک و...

 

نام کتاب :  استاتیک
نویسنده :سافت روز
تعداد صفحات : 50
زبان کتاب : فارسی

حجم فایل: 600 کیلوبایت
رمز فایل: www.Softroz.com

لینک دانلود

 

محسن یک شنبه 30 شهريور 1393برچسب:,

توضیحات:

این کتاب برای حل کردن مسائل استاتیک نوشته هیبلر می باشد که منبع کامل و جامعی برای حل مسائل می باشد.این کتاب برگرفته از کتاب اصلی هیبلر می باشد.با این کتاب حل هر نوع مسئله امکان پذیر است.

 نام کتاب :  حل تمرین استاتیک هیبلر
نویسنده :سافت روز
تعداد صفحات : 119
زبان کتاب : فارسی

حجم فایل:  6.5 مگابایت

رمز فایل: www.softroz.com

لینک دانلود

محسن یک شنبه 30 شهريور 1393برچسب:,

 توضیحات:

استاتیک پایه ای ‌ترین و اصلی ‌ترین درس در رشته مهندسی مکانیک محسوب می شود .استاتیک شاخه‌ای از مکانیک و علوم مهندسی است که به مطالعه سامانه‌ های فیزیکیدر حال تعادل استاتیکیمی‌ پردازد .در یک سامانهٔ در حال تعادل استاتیکی ، نیروی خالص و نیز گشتاور خالص وارد بر هر یک از جرم‌های درون سامانه برابر با صفر است.

نام کتاب استاتیک پارسه
گردآورنده : علیرضا گوهری
تعداد صفحات : 92
زبان کتاب : فارسی

حجم فایل: 3.2 مگابایت
رمز فایل: www.softroz.com

لینک دانلود

محسن سه شنبه 18 شهريور 1393برچسب:,

طراحی موتور تحت تاثیر سه عامل است:نگرانی درباره ی مسایل زیست محیطی،افزایش قیمت سوخت و لزوم حفظ منابع سوخت های فسیلی . خودرو های هیدروژنی (که با سلول های سوختی و یا با احتراق داخلی هیدروژن کار می کنند) آن طور که پیش بینی می شد در آینده ی نزدیک در دسترس نخواهند بود.در نتیجه مهندسان زیادی علاقه به بهبود موتور های احتراق داخلی فعلی دارند.

  

موتور شبه توربین

موتور شبه توربین (( Quasiturbine Engines  که در 1996 به ثبت رسید نتیجه ی چنین بهبودی است.در این مقاله موتور شبه توربین را معرفی می کنیم و به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

● ایده ی این موتور از کجا آمده است؟

● اجزای موتور شبه توربین چیست؟

● چگونه کار می کند؟

●بازدهی آن نسبت به سایر موتور های احتراق داخلی چگونه است؟

مقاله را با یاد آوری اصول کار موتور شروع می کنیم:

  اصول کار موتور:

اساس کار موتور ساده است:اگر مقداری هوا و سوخت پر انرژی (مانند بنزین) را در یک فضای کوچک و بسته قرار دهید و مشتعل کنید،گاز به سرعت منبسط شده و مقدار زیادی انرژی آزاد می کند.

هدف نهایی یک موتور تبدیل انرژی انبساط این گاز به انرژی دورانی است و در مورد موتور خودرو هدف چرخاندن محور چرخ هاست.

برای مهار این انرژی موتور باید چرخه ی احتراقی را طی کند که در آن:

●مخلوط سوخت و هوا اجازه ی ورود به محفظه ی احتراق را داشته باشد.

●هوا و سوخت فشرده شود.

●سوخت مشتعل شود.

●دود به عنوان محصول احتراق خارج شود.

موتور چگونه کار می کند با جزییات بیشتر این چرخه را در موتور های پیستونی معمولی توضیح می دهد که در آن چرخه ی احتراق پیستونی را بالا و پایین می برد و این حرکت رفت و برگشتی توسط میل لنگ به حرکت دورانی تبدیل می شود.

 

 اگرچه موتور پیستونی در خودرو ها متداول تر است اما موتور شبه توربین بیشتر مانند موتور دورانی عمل می کند.در موتور دورانی به جای استفاده از پیستون از یک روتور مثلثی استفاده می شود. فشار احتراق در فضای بین یک ضلع روتور مثلثی و استاتور(بدنه ی موتور) ایجاد می شود.

 

حرکت روتور به نحوی است که هر سه گوش آن با بدنه در تماس باقی می ماند و به این ترتیب سه حجم جدای گاز ایجاد می شود.وقتی روتور حرکت می کند این سه حجم پیوسته منبسط و منقبض می شوند.همین انبساط و انقباض است که هوا و سوخت را به داخل می کشد،آن را فشرده می کند و انرژی مفید آن را می گیرد و دود را به خارج می راند.

اصول موتور شبه توربین:

 Saint-Hilaire موتور شبه توربین را در 1996 به ثبت رساند.ایده ی موتور شبه توربین از تحقیقات گسترده برای ارزیابی تمام موتورها و پیدا کردن نقاط ضعف و قوت آن ها و روش های بهتر کردنشان بدست آمد.در این تحقیقات گروه Saint-Hilaire دریافت که یک موتور بی همتا موتوری است که از بهتر کردن موتور ونکل(دورانی) بدست می آید.

مانند موتورهای دورانی،موتور شبه توربین نیز با یک روتور و استاتور(بدنه) کار می کند.اما روتور آن به جای سه لبه،از چهار جز که مانند زنجیر به هم متصل اند تشکیل شده است.روتور چهار گوش چیزی است که موتور شبه توربین را از موتور دورانی جدا می کند.دو نوع موتور شبه توربین وجود دارد که یکی روتور کالسکه ای دارد و دیگری بدون کالسکه ای است.همان طور که خواهیم دید در اینجا منظور از کالسکه قطعه ی ساده ای از این موتور است.

در ابتدا نگاهی به اجزای موتور شبه توربین ساده تر یعنی نوع بدون کالسکه ای می اندازیم.

 موتور شبه توربین ساده:

موتور شبه توربین ساده خیلی شبیه موتور دورانی است:یک روتور درون بدنه ی تقریبا بیضی شکل می چرخد.اما فراموش نکنید که موتور شبه توربین روتور چهار جزیی دارد.گوشه های روتور با بدنه به خوبی آب بندی شده اند و نیز گوشه های روتور نسبت به بخش داخلی آب بندی اند.در نتیجه چهار محفظه ی مجزا تشکیل می شود.

  

در موتور پیستونی،یک دور تکرار چرخه ی چهار زمانه دو دور میل لنگ را می چرخاند.در نتیجه قدرت خروجی موتور چهارزمانه یک انرژی یک احتراق به ازای دو دور گردش میل لنگ ( ویا نصف انرژی یک احتراق به ازای یک رفت و برگشت پیستون) است.

اما یک موتور شبه توربین پیستون ندارد و چهار زمان یک چرخه پشت سر هم در بدنه ی بیضی شکل ردیف شده اند.همچنین نیازی به میل لنگ برای ایجاد حرکت دورانی نیست.

تصویر متحرک زیر هر زمان یک چرخه ی چهار زمانه را نشان می دهد.توجه کنید که در این مثال،شمع در یکی از مجراهای بدنه قرار گرفته است.

  

در این مثال ساده به راحتی می توان چهار زمان یک موتور احتراق داخلی را مشاهده کرد:

●مکش:سوخت و هوا به داخل کشیده می شود.

●تراکم:مخلوط سوخت و هوا فشرده می شود.

●احتراق:جرقه ی شمع سوخت را مشتعل می کند.

●تخلیه:گاز های مصرف شده از استاتورخارج می شوند.

موتور  شبه  توربین  کالسکه ای  نیز  با  همین ایده  کار  می کند با این  تفاوت  که قسمت کالسکه ای  شکلی  به  روتور  اضافه  شده و  اجازه ی  رخ دادن انفجار نوری (photo detonation) را می دهد.انفجار نوری حالت احتراق بهتری است که نیاز به فشار زیاد و مقاومت فیزیکی بیشتری دارد که موتورهای پیستونی و دورانی توانایی تولید آن را ندارند.در ادامه درباره ی انفجار نوری می آموزیم.

انفجار نوری (photo-detonation):

موتور های احتراق داخلی بر اساس نحوه ی مخلوط شدن سوخت و هوا و نیز چگونگی مشتعل شدن آن به چهار دسته تقسیم می شوند.در نوع اول سوخت و هوا پیش از ورود به سیلندر به صورت یک مخلوط همگن درمی آید و با جرقه ی شمع مشتعل می شوند که این همان موتور بنزینی معمولی است.

  

نوع دوم موتور تزریق مستقیم بنزینی است.در این نوع با تزریق مستقیم بنزین به داخل سیلندر،مخلوط نا همگنی خواهیم داشت.(در موتور های بنزینی انژکتوری،انژکتورها سوخت را در منیفولد ورودی می پاشند اما در این نوع بنزین مستقیما به سیلندر تزریق می شود.)وقتی شمع جرقه می زند،بیشتر سوخت می سوزد اما کمی از آن نسوخته باقی می ماند.

در نوع سوم سوخت و هوا در محفظه ی احتراق تا حدودی با هم مخلوط می شوند.سپس این مخلوط ناهمگن فشرده می شود و دمای آن بالا می رود تا اینکه خود به خود مشتعل شود.که موتورهای دیزل این گونه اند.

در نوع چهارم بهترین خصوصیات موتورهای بنزینی و دیزلی ترکیب شده اند.سوخت وهوا پیش از ورود به سیلندر کاملا مخلوط می شوند.سپس این مخلوط همگن به شدت فشرده می شود تا خود به خود بسوزد.این همان چیزی است که به آن انفجار نوری می گوییم.چون در این نوع موتور مخلوط همگن در اثر فشار مشتعل می شود به آن موتور HCCI (Homogeneous Charge Compression Ignition) نیز می گویند.

احتراق HCCI هیچ هیدروکربن نسوخته ای باقی نمی گذارد و در نتیجه بهره وری بالایی دارد.(به دلیل فشار و دمای بالا و نیز همگن بودن مخلوط ،تمام آن می سوزد.)

  

البته برای انفجار نوری فشار بالایی مورد نیاز است که این موضوع تنش قابل توجهی به موتور وارد می کند و موتور پیستونی نمی تواند ضربه ی شدید این نوع احتراق ( که نوعی خود سوزی است) را تحمل کند.همچنین موتورهای دورانی قبلی به دلیل داشتن اتاق احتراق کشیده و بزرگ نمی توانند فشار مورد نیاز برای انفجار نوری را ایجاد کنند.

فقط موتور شبه توربین کالسکه دار می تواند نیروی انفجار را تحمل کند و ضریب تراکم مورد نیاز برای خودسوزی را فراهم کند.

محسن سه شنبه 18 شهريور 1393برچسب:,

امنیت با فلز یا سرامیک؟
وقتی با سرعتی بالا در یک خیابان در حال رانندگی هستید و ناگهان مانعی را در جلوی روی خود میبینید وبا حرکتی غیر ارادی پای خود بر روی پدال نجات میگذارید تنهاتوقع شما از خودروتان ایستادن قبل از وقوع حادثه است به عبارت دیگر سیستم ترمز خودرو شما باید طی چند ثانیه قابلیت اینرو داشته باشد که این تغیر عقیده ناگهانی شمارو رابه بهترین شکل عملی کند .تا کنون مقالات زیادی در باره سیستمهای هوشمند و نحوهٍ عملکرد این گونه سیستمها در ترمز های وسایل نقلیه نوشته شده ولی کمتر به جنس مواد

به کار رفته در ذیسکها ویا لنتها، درخودرو هابی مدرن پرداخته شده . یکی از موادی که در دهه اخیربرای ساخت دیسکهای ترمز مورد توجه قرار گرفته سرامیک میباشد مواد سرامیکی به علت خواص ذاتی میتوانند در برخی از شرایط سخت تحملی بهتر از دیگر مواد را از خود بروز دهند(به غیر از مواد ی که در حیطه تخصصی متالوژی وعلم مواد آلی و پلیمری قرار می گیرد تمامی مواد در مجموعه علم ومهندسی سرامیک بحث میشوند)
از جمله موارد کاربرد سرامیکها در صنعت خودرو سازی میتوان به کاتالیست های اگزوز ، موتورهای آدیاباتیک ، دستگاه تبخیر سوخت اولیه ودر گرم کن های شیشه ها و... نام برد.
اولین بار توسط کارخانه پورشه وبا نام
(pccb)Porsche ceramic composite brake

دیسکهای ترمز سرامیکی معرفی گردیدند.این قطعات بسیارسخت بوده ،میزان سختی آنها در حدود 9.7 میباشد که کمی از سختی الماس کمتر است.این امر موجب می گردد که عمر مفید این دیسکهابه300000 کیلومتر برسد
که نسبت به عمر انواع دیگر دیسکهای ترمز بسیار بالا تر میباشد.همچنین این دیسکها قدرت تحمل دماهای بالای1000درجه سانتی گراد را دارا میباشد که این امر بیشتر در خودروهای سوپر اسپرت اهمیت دارد چرا که حرارت تولید شده در هنگام ترمز گرفتن در این خودروها بسیار بالا میباشد به همین دلیل این دیسکها به صورتی طراحی میگردند که دارای یک سیستم درونی خودکار میباشند که افزایش دما در اثر اصطکاک بین لنت ودیسک را به خودی خود تا حد زیادی پایین می آورد و از ذوب دیسک جلوگیری میکند.
همانطور که میدانیم در دیسکهای فلزی از آنجای که در دمای بالا ضریب اصطکاک پایین می آید در نتیجه ضمن ترمزهای شدید باید برای تاثییر بیشتر ترمز فشار بالاتری به پدال وارد آید ولی از انجا که ضریب اصطکاک سرامیکها در دمای بالا تغیر خیلی کمتری دارد در نتیجه ضمن ترمزهای شدید راندمان سیستم ترمز کاهش پیدا نمیکند.
همچنین این سیستم در شرایط بارانی ودر صورت وجود رطوبت رفتار بسیار خوبی از خود نشان میدهد که این امر به دلیل نحوه قرار گیری فیبرهای کربن موجود در ساختار دیسک میباشد که از تجمع اب بر روی دیسک جلوگیری میشود
یکی از مشکلاتی که دیسکهای ترمز فلزی دارند خوردگی سطح آنها است که ناشی از نمکهای جامد و مایع در سطح جاده میباشد
این امر بیشتر در کشورهای اروپای که بارندگی زیاد است مشهود میباشد، در حالی که دیسکهای سرامیکی به علت خواص شیمایی ، ،مقاومت به خوردگی بالای در برابر نمکهای جاده دارند.
این دیسکها از نظر سایز واندازه شبیه دیسکهای فلزی میباشند و قطر آنها نهایتابه 350 میلیمترمیرسد ولی از نظر وزنی تا 50 درصد از دیسکهای فلزی سبک تر می با شند.بدهی است که استفاده از قطعاتی سبکتر با کارای بهتر در مجموع میتواند منجربه کاهش مصرف سوخت .همچنین کاهش آلایندها شود.
بر اساس تمامی خصوصیات ذکر شده برای دیسک های ترمز سرامیکی این مواد جایگزین بسیار مناسبی برای دیسک های ترمز معمولی می باشند ، لذا تنها مشکل موجود در مصرف گسترده ی دیسک های سرامیکی قیمت بالای تولید این محصول می باشد که این امر باعث شده است که در حال حاضر از این دیسک ها تنها در
در خورو های سوپراسپرت از قبیل مانند لامبورگینی مورسیه لگو ،برخی از مدلهای پورشه ،مرسدس اس ال آر استفاده میشود.
بی شک سرامیک قدمت فلز را در صنعت خوذرو سازی ندارد چون ساخت قطعات سرامیکی برای کاربردهای خاص نیاز به روشها و ابزارهای بسیار پیشرفته دارد که در گذشته فراهم کردن این شرایط مقدور نبوده.ولی با پیشرفت تکنولورژی به سادگی میتوان در یافت که درآینده، دربسیاری از موارد میتواند جایگزینی مناسب برای قطعات فلزی باشد.

محسن سه شنبه 18 شهريور 1393برچسب:,

active safty system (سیستم فعال) سیستمی است که در هنگام شزایط دینامیکی خدرو باعث عدم تصادف میشود -ABS-ESP-EBD
passive safty system (سسیتمهای غیر فعال) سیستمی که بعد از تصادف فعال شده و از آسیب جلوگیری میکند. AIR BAG
سیستم ESP جزئ سیستمهای فعال است و سبب میگردد تا اصولا حادثه ای رخ ندهد واز بروز آن جلوگیری میکند
داری این سیستم برای کنترل مطلوب خودرو و برروی سطح جاده و حفظ ثباط آن در هنگام پیچیدن طراحی شده است .اگر راننده با گردش سریع فرمان کنترل خودرو را از دست بدهد و خودرو بلغزد سیستم ESP آن را به مسیر اصلی خود بر میگرداند.سیستمESP هنگام تغییر مسیر ناخواسته خودرو را به مسیر اولیه خود باز میگرداند.ESPلغزش جانبی خودرو را در هنگام گردش فرمان با اعمال نیروی ترمز برروی یک چرخ کنترل میکند و خودرو را به مسیر مورد نطر راننده باز میگرداند.
سیستمESP با اندازه گیری سرعت هر چرخ به طور جداگانه با سنسور چرخ و همینطور محاسبه زاویه فرمان با سنسور زاویه سنج و شتاب جانبی خودرو با سنسور YAW سنج متوجه انحراف خودرو به صورت OVER STEER یا ANDER STEER میشود که این سیستم با فعال کردن ترمزهای چرخ اختلاف سرعت چرخها(عمل دیفرانسیلی) را از بین برده و از واژگون شدن خودرو جلو گیری میکند.
فرض میکنیم شما با سرعت بالا وارد یک پیچ شدید در این شرایط شما فروان را مطابق با زاویه پیچ به یک سنت میپیچانید ولی خودرو شما مثلا بر اثر لغزنده بودن سطح حرکت یا اشتباه شما در تخمین حد اکثر سرعتی که خودرو توان تحملش را در این پیچ داشته (لیمیت خودرو) دچار پدیده under steer شده با انحراف قسنت جلو و عدم پیروی چرخهای جلو از زاویه فرمانی که شما برای پیچیدن تعین کرده بودید شروع به لیز خوردن به سمت خارج پیچ میکند.
در یک خودرو معمولی یک راننده عادی در صورت مواجهه با چنین پدیده ای فرمان را بیشتر به یک سمت میپیچاند و ممکن است و ممکن است ترمز را هم بفشارد.همه این موارد باعث تشدید در under steer خودرو میشود و باعث انحراف خودرو از جاده میشود.یک راننده حرفه ای در چنین شرایطی پا را از روی گاز بر میدارد وفرمان را به سمت دیگر میچرخاند تا چرخهای چلو مجددا چسبندگی خودرا بدست آورند و با کمی گاز خدرو را وارد به over steer شدن و اصلاح انحراف میکند.
سیستمESPسریعا با توجه به زاویه فرمان خودرو سرعت حرکت و میزان شتاب جانبی وارده شرایطUNDER STEER را حس میکند و برای اصلاح اشتباه شما ابتدا ترمز چرخ جلویی سمت راست (یعنی چرخ خارجی قوس پیچ)را فعال میکند این کار باعث میشود جلو خودرو شروع به گردش به سمت خارجی پیچ کند.بسته به میزان انحراف و سرعت اگر مسیر حرکت اصلاح شد سیستم از مدار خارج میشود.
یک خودرو دیفرانسیل عقب در حالی که وزن بر روی محور عقب چندان هم زیاد نیست با سرعت بالا وارد یک پیچ راستگرد میشوید و در حالی که پدال گاز را هم میفشارید سعی میکنید پیچ را با حد اکثر سرعت طی کنید.در اینجا به دلیل وارد آوردن فشار اضافی به چرخهای عقب و همینطور سبک تر بودن محور عقب خودرو چسبندگی چرخهای عقب را از دست میدهد و شروع به over steer میکند.در واقع با زاویه ای بیشتر از زاویه مورد نیاز برای گردش به سمت راست میپیچد و در صورت ادامه این وضعیت وارد شانه خاکی داخل پیچ میشود که کنترل خودرو در این حالت از دست میرود.سیستم ESP مجددا با اندازه گیری زاویه فرمان و شتاب جانبی وارده سریعا وضعیت over steer را تشخیص میدهد و برای کنترل این وضعیت چرخ جلو سمت چپ (چرخ سمت قوس خارجی پیچ)را با ترمز شدن موجب کشیده شدن سمت چپ خودرو به سمت خارج پیچ و اصلاح over steer میشود این سیستم ممکن است برای اصلاح بیشتر چرخ داخلی(چرخ سمت راست) چرخ های عقب را هم ترمز کند یا کمی نیروی موتوری به عقب اضافه میکند و تا اصلاح کامل مسیر حرکت مطابق زاویه فرمان انجام شود.
ضمنا ESP با اینکه کمک قابل توجهی به ایمنی شما میکند ولی اگر میزان اشتباه شما از درصد نسبتا معینی برای عبور از پیچ بیشتر باشد (مثلا شما با سرعتی وارد یک پیچ بشوید که نیروی ثقل قابل تحمل برای عبور از آن پیچ به صورت محاسبه ای 1.3G باشد در حالی که خودرو شما توان تحمل حد اکثر 0.85G شتاب جانبی را داشته باشد ESP کمک چندانی به شما نمیتواند بکند.


در این جا به بررسی چگونگی عملکرد سیستم EBD یا Electronic Brake force Distribution خواهیم پرداخت. نکته قابل ذکر این است که سیستم EBD به عنوان مکمل سیستم ABS فعالیت می کند و خودرویی در جهان پیدا نمی شود که تنها دارای این سیستم باشد ، حال سوال این است که چرا سیستم EBD مکمل ABS است یا به عبارت دیگر چه عملکردی را به سیستم ترمز و ایمنی خودرو اضافه می کند که نیاز به ABS دارد؟
با رجوع به نام سیستم EBD می توان به عمکرد این سیستم تا حدودی پی برد که کار این سیستم تقسیم نیروی ترمز بین چرخ های ماشین است . سوالاتی درزمینه های شرایط عملکرد سیستم EBD و چگونگی پیاده سازی آن به صورت سخت افزاری به ذهن می رسد که در ادامه به این سوالات پاسخ داده می شود.

ایده:
سیستم های ترمز در ابتدا به صورت کاملا مکانیکی طراحی و تولید می شدند که در آن ها نیروی ترمز وارده از طرف راننده به صورت مساوی بین چرخ های خودرو تقسیم می شد. شرایطی در هنگام حرکت خودرو موجود است که باعث پدید آمدن ایده تقسیم نیروی ترمز بیت چرخ های اتومبیل است که این شرایط به صورت زیر است:
1) هر چرخ در خودرومیزانی از وزن خودرو را متحمل می شود که با توجه به چگونگی طراحی خودرو و شرایط حرکتی خودرو متفاوت است برای نمونه اگر تقسیم وزن خودرو ٦٠/٤٠ باشد ٦٠ درصد وزن خودرو در حالی که خودرو ثابت است یا حرکت با سرعت ثابت دارد بر روی چرخ های جلو خواهد بود و ما بقی آن بر روی چرخ های عقب. حال تصور نمایید که این خودرو در حال حرکت در مسیری مستقیم و شرایط جاده ای خشک و مناسب است و خودرو باری را نیز حمل نمی کند. راننده خودرو اقدام به ترمزگیری نماید، در این شرایط به علت سرعت اولیه خودرو قبل از ترمزگیری ، مقداری از وزن خودرو به جلو منتقل می شود(به یاد داشته باشید مفهوم وزن با جرم متفاوت است). پس چرخ های جاوی خودرو که وزن بیشتری را در شرایط معمول حمل می کردند مقداری وزن اضافه را نیز باید حمل کنند. با در نظر گرفتن مثال بالا این فکر به ذهن می رسد که در شرایط توصیف شده باید نیروی ترمز اعمالی به چرخ های جلو بیشتر از چرخ های عقب باشد و یکی از کارهای سیستم EBD همین است که در ترمز گیری مستقیم الخط به صورت تقریبی نیروی ترمز لازم هر چرخ را محاسبه می کند و آن را به هر چرخ اعمال می کند.
2) شرایط بعدی حالتی است که خودرو باری را حمل کند و در شرایط توصیفی قبلی ترمز کند، در این شرایط به علت وجود وزن بیشتر در قسنت عقب خودرو در هنگام ترمز گیری وزنی به قسمت جلو اضافه نمی شود و این وزن بر روی چرخ های عقب اعمال نخواهد شد پس چرخ های عقب در این حالت به نیروی ترمز بیشتری نسبت به حالت قبل نیاز خواهند داشت.
3) شرایط حرکتی بعدی که تقسیم نیروی ترمز بین چرخ ها بکار می آید در هنگام حرکت در پیچ است که در این شرایط چرخ های بیرون از پیچ دارای حرکت دورانی بیشتری نسبت به رخ های داخل پبچ است در این حالت اگر راننده اقدام به ترمز گیری نماید تا سرعت خودرو را کم کند چرخ های داخل پیچ قفل می کنند که باعث از دست رفتن کنترل خودرو می شود پس در این حالت نیروی ترمز کمتری باید به چرخ های داخل پیچ اعمال شود.

پیاده سازی سخت افراری
با توجه به توضیحاتی که در مورد سیستم ایمنی EBD داده شد برای پاده سازی این سیستم همان امکانات و تجهیرات سخت افزاری نیاز است که برای ABS استفاده می شود و به همین دلیل است EBD به عنوان مکمل سیستمABS مطرح می شود. برای مطالعه دقیق تر سخت افزارهای مورد نیاز به قسمت اول مقاله مراجعه کنید.
نویسنده : عبدالله عبادی

محسن دو شنبه 17 شهريور 1393برچسب:,

اولين قدم براي استفاده بهينه از فرصت و اوقات با ارزش عمر، داشتن يك برنامه كارآمد و صحيح است. به همين منظور در سه بخش اصول برنامه ريزي، روش نوشتن برنامه و آسيب شناسي برنامه ريزي را مطرح مي كنيم. اميد است كه با آگاهي و عمل به اين اصول و با توكل بر خداوند منان، آينده موفقي را براي خودتان رقم بزنيد:

 اصول برنامه ريزي:

  1. تعيين هدف: هدف ها دو قسمند: الف. گاهي كلي اند (مثل رضاي خدا، خدمت به مردم، بالا رفتن سطح آگاهي و امثال آن) و گاهي جزئي اند (مثل تخصص در يك رشته خاص، مطالعه يك كتاب، نوشتن مقاله يا امثال آن. لازم است هر دو هدف را مشخص كنيد؛ يعني همان طور كه يك هدف كلي در نظر داريد، اهداف جزئي را هم دقيقا مشخص كنيد و هر دو را محور فعاليت هايتان قرار دهيد.

  2. تشخيص نيازها و كاستي ها: بايد خواست ها و احتياجات اساسى خود را در زمينه اي كه قصد داريد براي آن برنامه ريزي كنيد شناسايي كنيد. (به عنوان مثال: در يك مقطع مشخص، چه درسى را بايد مطالعه كرد.)

  3. تعيين زمان لازم: فرصت ها و اوقاتى كه بايد صرف تحقق اهداف برنامه شود را بايد مشخص كرد تا در نهايت معلوم شود چقدر زمان در هر روز يا هفته به آن موضوع اختصاص خواهد يافت. (به عنوان مثال اگر قرار باشد يك كتاب 300 صفحه اي در طول يك ماه خوانده شود لازم است حداقل روزي 11 صفحه از كتاب مطالعه شود و اين نياز به حداقل يك ساعت وقت دارد.)

  4. داشتن اهداف كوتاه مدت و بلند مدت: يكي از نكات مهم در امر برنامه ريزي داشتن اهداف كوتاه مدت و بلند مدت مي باشد؛ چرا كه اگر تمام اهداف بلند مدت باشند احتمال اينكه شما با گذر زمان دچار خستگي و نا اميدي گرديد زياد است، اما اگر اهداف كوتاه مدت و ميان مدت نيز در نظرتان باشد بعد از مدت كوتاهي با رسيدن به اهداف كوتاه مدت بسيار تقويت گرديده و آن را پاداشي براي زحمات تان در نظر گرفته و با قوت و قدرت بيشتري برنامه هايتان را دنبال خواهيد كرد.

  5. طبقه بندي اهداف بر اساس اولويت: كارهايي را كه مي خواهيد انجام دهيد، برحسب اولويت ها و ميزان اضطرار و اهميت آن، طبقه بندي كنيد. بهترين زمان ها و اوقات را براي مهم ترين كارها قرار دهيد. در اين صورت اگر وقت كم داشته باشيد و يا به هر دليل نتوانيد به همه اهداف و كارهايتان برسيد، مطمئن هستيد كه اهداف و برنامه هاي اصلي را انجام خواهيد داد.

  6. داشتن تنوع در برنامه: بر اساس روايات هر مسلماني بايد در زندگي خود طبق يك برنامه منظم به هر سه بخش دين (عبادات و كسب علم و معرفت ديني و ...)، وظايف و مسوليت ها (مانند درس خواندن دانشجويان) و استراحت ها و خوشي ها (مانند ديدارها، دوستي ها و ...) بپردازد. اين تنوع در برنامه مانع خستگي و دلزدگي مي گردد و كارهاي دنيايي و اخروي را همزمان به پيش مي برد.

  7. تناسب با توانمندي: برنامه بايد در حد توان باشد و از حد تعادل خارج نشود. اگر شما در برنامه روزانه 18 ساعت كار و تلاش داشته باشيد با شكست مواجه خواهيد شد.

  8. انعطاف پذيري: روحيه انعطاف پذيري را در خود تقويت كنيد يعني در عين حال كه بايد فردي منظم و دقيق باشيد و كارهاي خود ر ا بر اساس برنامه انجام دهيد همواره به اين نكته توجه كنيد كه همه شرايط و زواياي كار در ميدان ديد و شناخت ما نيست. چه بسا اموري در تحقق يا عدم تحقق قسمتي از برنامه موثر است، ولي از ديد ما مخفي است يا كنترل و تغيير آن در دست ما نيست و به وسيله محيط به ما تحميل يا از ما دريغ مي شود. در نتيجه هميشه آمادگي براي هرگونه تغيير و تاخير در برنامه را داشته باشيد و از اين موضوع نگران و نا اميد نشويد. شما نبايد برنامه را طوري تنظيم كنيد كه جاي هيچ گونه تغييري در آن نباشد و يا اين كه زمان ها را به گونه اي تنظيم كنيد كه حتي يك حادثه ي غير مترقبه كوچك، مثل برخورد با يك دوست قديمي و چند دقيقه احوالپرسي با او شما را از برنامه عقب بياندازد، بلكه براي هر كاري احتمال حذف شدن و يا جابجايي و يا كم و زياد شدن زمان انجام را پيش بيني كنيد.

  9. عدم ايده آل نگري: ايده آل نگر و مطلق گرا نباشيد، يعني نخواسته باشيد تمام خواسته ها و آرزوهايتان فوري و به شكل كامل و تمام برآورده شود هر چند در راه به دست آوردن آن تلاش مي كنيد. در نظر نگرفتن واقعيات برنامه را با شكست مواجه مي كند.

  10. بازخورد گرفتن و بررسي برنامه: پس از اجرا به ارزيابى فعاليت هاى انجام شده بپردازيد تا ميزان دسترسى به اهداف مشخص شود و ميزان عدم موفقيت در رسيدن به برنامه را نيز معلوم نماييد. اين مرحله كه تحت عنوان بازخورد (Feedback) ناميده مى شود، فرصتى به شما مى بخشد تا بتوانيد عوامل ناكامى احتمالى را نيز بشناسيد و از بروز مجدد آن در برنامه مورد نظر پيشگيرى نماييد.

 

روش تنظيم برنامه:

به منظور داشتن يك برنامه منظم، لازم است برنامه خود را مكتوب كنيد و يك نسخه از آن را هميشه همراه خود داشته باشيد. براي نوشتن برنامه مي توانيد جدولى تهيه نماييد و ساعات شبانه روز را در ستون افقي و ايام هفته را در ستون عمودي يادداشت كرده و براى هر ساعتى در هر روز از ايام هفته كار و برنامه مناسب را در آن يادداشت نماييد.

ساعاتي را كه در طول روز بايد به مطالعه اختصاص دهيد مشخص كنيد و حتي اگر مي توانيد مشخص كنيد كه در هر ساعت چه كتابي را مطالعه مي كنيد.

چه ساعتى از خواب بيدار شويد؟ شبها چه ساعتي بخوابيد؟ همچنين اگر اهل خواب روزانه هستيد ساعت آن را در برنامه معلوم كنيد.

زماني را به كارهاي ديني مانند نماز و مطالعه و يا گوش دادن و پرسيدن معارف و احكام دين اختصاص دهيد.

سعي كنيد حتما برنامه را طوري بنويسيد كه هنگام نماز به راحتي به نماز اول وقت برسيد كه اين خود تضميني براي صحت و موفقيت برنامه است.

زمان خاصي را در هر روز براي ورزش قرار دهيد. اگر تفريح خاصي داريد كه خستگي را از شما مي گيرد و روحيه شما را شاد مي كند مي توانيد زماني را براي آن در نظر بگيريد.

زمان رسيدگي به امور زندگي شخصي و خانوادگي مانند خريد، مهماني، مسافرت و ... را نيز در برنامه مشخص كنيد.

به هر حال نبايد اگر يك برنامه درسي تنظيم مي كنيد به اين صورت عمل كنيد كه تمام وقت ها را به مطالعه اختصاص دهيد و از كارهاي ديگر باز بمانيد.

 

آسب شناسي برنامه ريزي:

آگاهي از خطرات احتمالي كه برنامه را تهديد مي كند سبب مي گردد كه شما به راحتي با آنها مقابله كنيد و يا حتي از بروز آنها جلوگيري كنيد؛ بنابراين دانستن آنها نه تنها مفيد بلكه ضروري است. در ادامه به چند نمونه از آفاتي كه ممكن است تأثير برنامه ريزى را كم كند و برنامه را با شكست مواجه كند اشاره مي كنيم:

  1. فقدان تلاش و پشتكار: گاهي اوقات انسان به صرف داشتن برنامه، توقع موفقيت و دستيابي به اهداف را دارد در حالي كه داشتن برنامه اي مناسب، گام اول براي موفقيت مي باشد و رسيدن به اهداف مورد نظر در برنامه نياز به تلاش و پشتكار دارد و هر عاملي كه مانع اين تلاش باشد در واقع عاملي براي شكست مي باشد.

  2. نا اميدي: شايد در ابتداى فعاليت به همه موارد مورد نظر دست نيافته و دلسرد شويد. در اين حالت بهترين راه بررسي دوباره برنامه و ميزان تلاشتان، براي پيدا كردن مشكل و راه حل آن است.

  3. عدم سازگاري با برنامه: منظور از اولويت بندي در اصول برنامه ريزي اين است كه انسان بخاطر محدود بودن منابع و كمي وقت نمي تواند به تمام آنچه كه مي خواهد برسد. بي ترديد عمل به برنامه، مستلزم چشم پوشى از برخى فرصت هاى فراغت، سرگرمى ها و تفريحات خارج از برنامه مى باشد، در اين صورت بايد خود را سازگار با برنامه نماييد تا بتوانيد به نتيجه مطلوبى دست يابيد.

  4. كند پيش رفتن برنامه: ممكن است در ابتدا، برنامه ريزى با كندى مواجه شود ولى در جريان عمل به برنامه به آن عادت مى كنيد و به مرور زمان جزء شخصيتتان مى شود.

  5. نداشتن نگاه واقع بينانه: نداشتن نگاه واقع بينانه به توانمندي ها و محدوديت ها و به كاستى ها و ضعف هاى موجود در فرد سبب مي شود كه برنامه به گونه اي غير واقعي طراحي گردد و چنين برنامه اي در عمل با شكست مواجه خواهد شد. به عنوان مثال اگر فردي توانايي روزي ده ساعت مطالعه را ندارد و بدون در نظر گرفتن اين موضوع برنامه اي طراحي كرده است به احتمال زياد شكست خواهد خورد.

 

نكته پاياني:

اگر پس از برنامه ريزي در اجراي برنامه ها به طور كامل موفق نشديد، نا اميد نشويد و مطمئن باشيد كه به لطف الهي، و بازنگري و آسيب شناسي برنامه، به زودي موفق خواهيد شد. و اگر با توكل بر خداوند در انجام آنها موفق شديد، به خودتان پاداش بدهيد، به خود تبريك بگويد و شكر گزاري نموده، توفيق بيشتر را از خداوند متعال مسألت داريد.

 

براي مطالعه بيشتر:

 مقاله «بهره وري زمان» (مجله پرسمان، ش 5، بهمن 81، ص 27 - 25)

برنامه درسي و پرورش تفكر ، حسن ملكي

كلاس خلاقيت ،افشين سليماني

تكنولوژي موفقيت، حيدر محمدي