صفحه اول تماس با ما RSS                     قالب وبلاگ
  
وبگاه شخصی محسن یزدی
محسن سه شنبه 22 بهمن 1392برچسب:,

جزوه پیش رو مربوط به درس ریاضی 2 دانشگاه صنعتی شریف است و مربوط به کلاس های دکتر مقدسی می باشد . این جزوات در 3 بخش تهیه شده است که 323 صفحه را شامل می شود . این جزوات بصورت تایپ شده و تمام رنگی بوده و به شکلی بسیار زیبا تدوین و توسط آقای محمد جواد حسن زاده برای مهندس یار ارسال شده است. سرفصل های اصلی تدریس شده در جزوه ریاضی 2 دکتر مقدسی به شرح زیر می باشد :

  • اعداد، بردارها و اعمال جبري آنها
  • نگاشت هاي خطي
  • ساختار جبري نگاشت هاي خطي
  • مختصات                                                                                                                                                                                                                                                                                                      دانلود
محسن پنج شنبه 17 بهمن 1392برچسب:,

برای دانلود اینجا کلیک کنید.

محسن چهار شنبه 9 بهمن 1392برچسب:,

کتاب ریاضی توماس یکی از مهمترین مراجع برای درس ریاضیات عمومی رشته های مهندسی و پیش زمینه ریاضیات مهندسی می باشد که اکثر اسانید از روی این کتاب تدریس می نمایند . کتاب ریاضیات توماس با کیفیت بسیار عالی و با رسم شکل های رنگی و دقیق مفاهیم و فرمول های ریاضی را بطور گرافیکی برای دانشجویان توضیح می دهد .
ریاضیات توماس در 1563 صفحه و 16 فصل اکثر قریب به اتفاق مسائل رباضیات عمومی را در خود جای داده است و از این لحاظ یکی از کاملترین کتب موجود است . از آنجا که خیلی از دانشجویان با درس ریاضیات مشکلات عدیده ای دارند و یکی از علل آن ناآشنایی با مفاهیم بنیادی ریاضیات است مهندس یار مطالعه این کتاب را برای تسلط بیشتر مهندسان و دانشجویان عزیز بر روی ریاضیات عمومی پیشنهاد می کند . مباحث اصلی کتاب ریاضیات توماس عبارتند از :       

دانلود                                                                                                                                                                                                                                     پسورد فايل : www.mohandesyar.com

  • Preliminaries
  • Limits and Continuity
  • Differentiation
  • Applications of Derivatives
  • Integration
  • Applications of Definite Integrals
  • Transcendental Functions
  • Techniques of Integration
  • Further Applications of Integration
  • Conic Sections and Polar Coordinates
  • Infinite Sequences and Series
  • Vectors and the Geometry of Space
  • Vector-Valued Functions and Motion in Space
  • Partial Derivatives
  • Multiple Integrals
  • Integration in Vector Fields
محسن سه شنبه 8 بهمن 1392برچسب:,

فارنت: به شما حق می‌دهیم که با شنیدن نام شرکت رنو احتمالا باید منتظر شنیدن یک خبر در مورد صنعت خودرو و حواشی آن باشید! اما این هم مانند بسیاری از چیزهای فرانسوی خاص خود است و حالا باید با شنیدن نام شرکت رنو از این پس به یاد عنوان بزرگترین نقاشی سه بعدی خیابانی جهان هم بیفتیم!

بله! شرکت رنو اخیرا نام خود را به عنوان رکورددار بزرگترین نقاشی سه‌بعدی خیابانی جهان در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسانده است. وقتی حرف از گینس به میان می‌آید باید یک رکورد به اندازه کافی بزرگ باشد اما این رکورد شاید بسیار بزرگتر از حد انتظار شما هم باشد.

شرکت رنو به تازگی بزرگترین نقاشی سه بعدی جهان را به وسیله صفحاتی در بزرگترین میدان شهر لیون به نمایش در آورده که در واقع نمایان‌گر هنری موسوم به هنر آنامورفیک هستند به این معنا که هنگامی که از یک نقطه خاص به آنها نگاه می‌کنید کاملا سه‌بعدی دیده می‌شوند.

آنها کامیون‌های شرکت رنو را در حالت‌ها و در موقعیت‌های کاری گوناگون نمایش می‌دهند. یکی از این تصاویر آنقدر بزرگ است که افراد عادی با دیدن و راه رفتن بر روی آن احساس می‌کنند که بر روی یک پل شیشه‌ای بر روی آسمان‌خراش‌ها و کوهها و دریاها در حال گذر هستند و در تصویر دیگر شاهد حضور بر روی سقف شیشه‌ای کارخانه کامیون‌سازی رنو هستیم!

یکی دیگر از این تصاویر که در مجموع با مساحت بیش از ۴ هزار متر مربعی خود رسما عنوان بزرگترین نقاشی انامورفیک جهان را در کتاب رکوردهای گینس به خود اختصاص داده‌اند به تنهایی  از ۸ میلیارد پیکسل تشکیل شده است!

محسن سه شنبه 8 بهمن 1392برچسب:,

 

برای انجام تمرینهای نقشه کشی می توانید از این کاغذها استفاده کنید.


محسن دو شنبه 7 بهمن 1392برچسب:,

فورترن زبان برنامه نویسی مفیدی می باشد که برای اطلاعات بیشتر می توانید کتاب فورترن در یک نگاه را مطالعه کنید.

دانلود کتاب فورترن در یک نگاه

محسن یک شنبه 6 بهمن 1392برچسب:,

نرم افزار کتیا (CATIA)‏ مخفف (Computer Aided Three-dimensional Interactive Application)‏ یک نرم‌افزار طراحی، مهندسی، ساخت به کمک کامپیوتر است که توسط شرکت داسو سیستم (Dassault System) تولید شده‌است.
شرکت آی بی ام نیز در امور بازاریابی و فروش این نرم‌افزار با داسو سیستم همکاری دارد.
رقبای اصلی نرم افزار کتیا در بازار پرو انجینیر (pro engineer) و یونیگرافیکس (Uni Graphics) می باشد.

نرم افزار کتیا نرم افزاری قوی برای طراحی به کمک کامپیوتر (CAD)، مهندسی (تحلیل) به کمک کامپیوتر (CAE) و ساخت به کمک کامپیوتر (CAM) از سیستمهای مطرح روز دنیا در صنایع هوافضا (هواپیما سازی)، دریائی، عمران (ساختمانی)، خودرو سازی، طراحی سازه، ادوارات صنعتی، کارخانجات لوازم خانگی و ... که از این نرم افزار در پرسه های طراحی صنعتی خود استفاده می کنند.

از نتایج استفاده نرم افزار کتیا میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
- کاهش زمان طراحی
- کاهش خطا در طراحی
- بهینه کردن طرح کاهش زمان تولید
- افزایش کیفیت محصول
- افزایش سود دهی

نخستین نسخه کتیا در سال ۱۹۸۱ به بازار عرضه شد و بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان مانند بوئینگ، ایرباس، آئودی و... از استفاده‌ کنندگان این نرم‌افزار به شمار می‌روند.

برخی از شرکتهای بزرگی که از CATIA استفاده می نمایند:
Boeing - AIRBUS - BMW - Volvo Trucks - Audi - Ford - Bosch - Toyota Motorsport - SNUGTOP - Nissan - WIA - Koito Manufacturing - SERRA SOLDARURA -Intergral Poweratin - Ichikoh - Baldwin Filters - ETAS GMbH - IVM Automotive - Siemens - Stadler Rail Group - Evernham Motor - Comau - Asmo - DBM Reflex - SsangYong Motor - KIA Motor - Bertrandt AG & ...

در ایران نرم افزار CATIA ابتدا توسط شرکتهای خودروسازی ایران خودرو (IRAN Khodro) و سایپا (SAIPA) خریداری شد. پس از یادگیری این نرم افزار توسط مهندسین CATIA به محبوب ترین نرم افزار مهندسی کشور در میان مهندسین و دانشجویان مبدل شد، به طوری که هم اکنون کتیا در صنایع مختلف در ایران استفاده می شود.
CATIA یکپارچگی مناسب و قدرتمندی بین منابع انسانی و ابزارها و روشها و منابع های طراحی، مهندسی و ساخت در یک فرآیند کامل را ایجاد میکند.

امروزه از نرم افزار catia در ایران بیشتر جهت:
- طراحی قطعات مختلف
- نقشه کشی
- مهندسی معکوس
- طراحی قالب
- ماشینکاری
استفاده می‌گردد. در صورتی هدف سازندگان اصلی، تحت پوشش قرار دادن هر فعالیت مهندسی به کمک نرم افزار catia می‌باشد، به نحوی که می‌توان نام این نرم افزار را در اغلب بزرگترین پروژه‌های صنعتی جهان دید.

از توانمندیهای برجسته دیگر کاتیا:
- پرورش خلاقیت و نوآوری
- به اشتراک گذاشتن دانش فنی در فرآیندها
- ارتباط مستقیم بین طرح سه بعدی مجازی و محصول واقعی
- کاهش حلقه های طراحی
نرم افزار CATIA را می‌توان قوی ترین نرم افزار در زمینه CAD و CAM دانست و در زمینه CAE این نرم افزار با نرم افزار مکمل خود نرم افزار آباکوس ABAQUS کامل می‌گردد. به نحوی حل پیچیده ترین پروژه‌های آنالیزی جهان نیز در این نرم افزار انجام پذیر می‌باشد.


قابلیت‌های نرم افزار کتیا CATIA چیست؟
- طراحی قطعات
- مونتاژ قطعات
- طراحی سطوح
- نقشه کشی
- شبیه سازی
- ورق کاری
- طراحی سازه
- قالب سازی
- ماشین کاری
- تهویه مطبوع
- ایجاد روابط ریاضی
- برنامه نویسی
- لوله کشی
- انتشار نقشه‌های ساخت
- مدیریت پروژه‌ها
- مشارکت مهندسین
- طراحی صنعتی در یک یا چند پروژه طراحی کارخانه
- مدیریت کارخانجات
- و...


ویژگی های نرم افزار کتیا CATIA چیست؟
1- رابط گرافیکی قوی در نورپردازی در هر لحظه و به طور پیوسته و دوران نقشه بدون دوران نوشته‌های آن.
2- هوشمندی در بکارگیری دستورات، بعد از اجرای هر دستور، دستورات زیر مجموعه آن فعال می‌شود.
3- مراحل ایجاد ترسیم به شکل نمودار درختی قابل مشاهده و به هر مرحله می‌توان مراجعه کرد و تغییرات مورد نظر را به آن بخش اعمال نمود.
4- نرم افزار کتیا توانایی ترسیم و تحلیل در اکثر گرایش‌های فنی مانند: مکانیک، عمران، تأسیسات، برق صنعتی، الکترونیک، و... را دارد.
5- ویژگی ساخت مدل‌های مرکب از سطوح و احجام.
6- ویژگی به شکل مجموعه بودن (مجموعه‌ای از توانایی‌ها).
7- نگهداری تاریخچه تغییرات ایجاد شده بر روی مدل، این ویژگی سبب می‌شود که در کتیا بتوان عملیات را به قبل برگرداند و یا عملیاتی را حذف و یا بی اثر کرد.
8- امکان تعریف ابعاد وابسته، این ویژگی کارایی خود را در مدل‌های پیچیده نشان می‌دهد، چون وقتی یکی از ابعاد را تغییر دهیم بقیه هم به دلیل پارامتریک بودن تغییر می‌کنند.
9- مشاهده به هنگام تغییرات، با این ویژگی می‌توان در هنگام اضافه کردن یک مشخصه تغییراتی که در آینده به وجود می‌آید را به عینه ملاحظه کرد.
10- محیط راحت و کارا، محیط گرافیکی کتیا قوی و کاربرپسند است و طراحی‌ها به خوبی به نمایش گذاشته شده‌اند.


توانمندیهای دیگر نرم افزار کتیا CATIA چیست؟
1- در قسمت قطعات مکانیکی، با تولید G-code می‌توان به دستگاه‌های تراشکاری cnc متصل تا قطعه ساخته شود.
2- مدل سازی قطعات ساده تا پیچیده از ماوس گرفته تا بدنه خودرو و هواپیما
3- شرکت‌های هواپیماسازی همچون بوئینگ و شرکت‌های خودروسازی همچون فورد و نیسان نیز از نرم افزار کتیا به طور گسترده‌ای استفاده می‌کنند.
4- محیط‌های مدل سازی (Solid Model):این قسمت که در زیر مجموعه ماژول Mechanical Design قرار دارد برای مدل کردن قطعات توپر (Solid) و مجموعه مونتاژی و طراحی قالب و طراحی مدل‌های ورق کاری (Sheetmetal)، نقشه کشی صنعتی، تلورانس گذاری و... استفاده می‌شود.
5- مدل سازی سطوح: این قسمت علاوه بر ساخت سطوح پیچیده قابلیت انجام مدل‌سازی روی ابر نقاط و فایل‌های حاصل از اسکن سه بعدی را نیز دارا است.
6- محیط ماشین‌کاری: پس از ساخت مدل به کمک قابلیت‌های محیط ماشین‌کاری به راحتی می‌توان عملیات ماشین‌کاری مورد نیاز برای تهیه قطعه مدل شده از روی قطعه خام را تعریف کرده و هر مرحله از ماشین‌کاری را به صورت متحرک (انیمیشن) مشاهده کنید.
7- محیط تحلیل المان محدود: به کمک قابلیت‌های این محیط می‌توانید قطعات و مدل‌های مونتاژی ساخته شده در این نرم افزار را تحلیل کرده و مواردی مانند تغییر شکل، توزیع تنش و... را در آن‌ها بدست آورد.
8- طراحی و تحلیل مکانیزم‌ها: به کمک این قابلیت از نرم افزار Catia می‌توانید پس از تعریف اتصالات بین اجزای مختلف مکانیزم، حرکت مکانیزم را مشاهده کرده و آن‌ را تحلیل کنید.
9- به کاربر اجازه می‌دهد به راحتی که از یک محیط کاری به محیط کاری دیگر منتقل گردد. به عنوان مثال شما پس از این که در محیط Digitized Shape Editor از یک ابر نقاط اسکن تهیه کردید به راحتی می‌توان در محیط Generative Shape Design و یا Free Style از آن Surface تهیه کنید.


محیط های کاری نرم افزار کتیا CATIA چیست؟
1- محیط های مدل سازی : این قسمت که در زیر مجموعه ماژول Mechanical Design قرار دارد برای مدل کردن قطعات توپر (Solid) و مجموعه مونتاژی و طراحی قالب و طراحی مدل های ورقکاری (Sheetmetal)، نقشه کشی صنعتی ،تلرانس گذاری و ... استفاده میشود.
2- مدل سازی سطوح: این قسمت علاوه بر ساخت سطوح پیچیده قابلیت انجام مدلسازی روی ابر نقاط و فایلهای حاصل از اسکن سه بعدی را نیز دارا است.
3- محیط ماشینکاری: پس از ساخت مدل به کمک قابلیتهای محیط ماشینکاری براحتی میتوان عملیات ماشینکاری مورد نیاز برای تهیه قطعه مدل شده از روی قطعه خام را تعریف کرده و هر مرحله از ماشینکاری را بصورت متحرک (انیمیشن) مشاهده کنید.
4- محیط تحلیل المان محدود: به کمک قابلیتهای این محیط میتوانید قطعات و مدلهای مونتاژی ساخته شده در این نرم افزار را تحلیل کرده و مواردی مانند تغییرشکل ،توزیع تنش و ... را در آنها بدست آورد.
5- طراحی و تحلیل مکانیزمها: به کمک این قابلیت از نرم افزار Catia میتوانید پس از تعریف اتصالات بین اجزای مختلف مکانیزم حرکت مکانیزم را مشاهده کرده و آنرا تحلیل کنید.


تفاوتهای نرم افزار اتوکد AutoCAD و نرم افزار کتیا CATIA چیست؟
در نرم افزار اتو کد بیشتر از محیط دو بعدی برای ترسیم قطعات استفاده میشود البته این بدان معنا نیست که در اتو کد میحط سه بعدی نداریم. و در اتو کد استفاده از دستورات گاهی وقتها چند مرحله ای میباشد (مثلا دستور TRIM اول باید مشخص کنیم برای نرم افزار که از کجا و کدام خطها ویا بین چه خطی را میخواهیم تریم کنیم و یا برای ایجاد کردن یک کرو و یا یک خم بین دو خط اول باید مقدار تریم را مشخص کنیم و دیگر مشکلات، ولی در نرم افزار کتیا ما این مشکلات را نداریم.

- در نرم افزار کتیا در یک محیط قطعه را هم دوبعدی میتوان کشید و همان قطعه را با اجرای یک دستور به محیط سه بعدی برد و باز با اجرای یک دستور ساده دیگر همان قطعه را به محیط مونتاژ برد و یا محیطهای دیگر.
- اجرای دستورات مختلف در کتیا تک مرحله ای است یعنی وقتی دستور TRIM را انتخاب میکنیم فقط لازم است روی خط مورد نظر را کلیک کنیم آن خط پاک میشود بقیه دستورات نیز به همین صورت میباشد در ضمن در محیط سه بعدی نیز میشود TRIM کرد و یا در جای از قطعه کروی ایجاد کرد که این امکان در نرم افزار اتو کد وجود ندارد.
- بروی قطعه ای در نرم افزار کتیا میتوان ماشین کاری، جوشکاری، ورق کاری، رنگ آمیزی و حتی تعیین جنس آن را انجام داد که این امکانات در اتو کد امکان پذیر نمی باشد.
- بعد از اتمام کار طراح میتواند قطعه ای را قبل از هزینه کردن و ساخت با فلز ببیند واشکالات آن را برطرف کند اینگونه محیطها در اتوکد نمیباشد و در اتوکد نمیتوان فهمید قطعه بعد از ساخت چگونه میشود ولی در کتیا این امکان برای طراحان فراهم می باشد.
- در کتیا وزن قطعه نیز قابل بررسی و تعیین میباشد، میتوان فهمید که این قطعه چه وزنی دارد و چه فشاری را میتواند تحمل کند.


توجه
هنگامی که وارد محیط کاری نرم‌افزار CATIA می‌شوید، با فهرستی از برنامه‌های متفاوت روبرو می‌شوید که آموختن هرکدام از آن‌ها لازمه‌ یادگیری تخصص خاصی می‌باشد. پس باید توجه نمایید که آموختن نرم‌افزار CATIA به طور کامل امکان‌پذیر نمی‌باشد و افراد گوناگون هر کدام در زمینه‌ کاری و تخصصی خود می‌توانند بخشی از نرم‌افزار را فرا بگیرند.


خلاصه
CATIA
Computer Aided Three Dimensional Interactive Application
ساخت شرکت Dassault System است.

این نرم افزار دارای قابلیت هایی چون:
- تحلیل المان محدود FEM
- شبیه سازی سینماتیکی
- مدیریت مدارهای الکتریکی
- ارگونومی
- piping
-  برنامه نویسی
و ... میباشد.

یکی از ویژگی های مهم این نرم افزار، پارامتریک بودن آن است، یعنی تمام مراحل ساخت مدل در فایل محتوی آن ذخیره می شود و در صورت نیاز، هرگاه تصمیم بگیرید، می توانید یک یا چند قسمت از مدل را ویرایش کنید که متناسب با ویرایش هر مرحله از مراحل ساخت مدل، مراحل بعدی نیز به طور خودکار ویرایش می شوند.حفظ ارتباط بین فایل هایی که از یکدیگر استخراج شده اند.
از دیگر قابلیت های مهم این نرم افزار است به طوری که مثلا با تغییر در فایل یک مدل سه بعدی که نقشه دو بعدی آن را قبلا تهیه و در فایل جداگانه ای ذخیره کرده اید، فایل نقشه آن به طور خودکار تغییر می کند.
این نرم افزار از جمله نرم افزارهای  CAD/CAM/CAE  میباشد که در هر یک از این موارد توانائی و قابلیت بسیاری را دارا میباشد، بطوریکه در اروپا به عنوان یک درس کاربردی در گرایشهای کارشناسی ارشد مکانیک تدریس میشود.
از جمله توانائیهای قابل توجه این نرم افزار قدرت بالای آن در مدلسازی سطوح پیچیده و ... میباشد.
همچنین این نرم افزار قابلیت ایجاد پروسه  G-CODE برای ماشینهای C.N.C را نیز دارد.
و در حال حاضر در صنعت قالب سازی و خودرو سازی این نرم افزار بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

اهم عناوین:

- SKETCHER
- PART  DESIGN
- ASSEMBLY
- DRAFTING
- SHEET METAL DESIGN
- SURFACE DESIGN & WIRE FRAME
- GENARATIVE SHAPE DESIGN
- FREE STYLE
- MODL DESIGN
- NC MANUFACTURING & DMU NAVIGATOR



مفهوم CAD چیست؟
طراحی و مدلسازی به کمک کامپیوتر
فناوری به وجود آوردن یک قطعه با استفاده از سیستم‌های رایانه، در اختیار قرار دادن ابزارهای بسیار قوی مدلسازی هندسی به روش احجام (Solid) و رویه‌ای (Surface) و ...

مفهوم CAM چیست؟
ساخت و تولید به کمک کامپیوتر
فناوری برنامه‌ریزی، مدیریت و کنترل عوامل تولید با استفاده از سیستم‌های رایانه‌ای، تهیه برنامه‌های NC برای انواع ماشین های CNC ، تراش و فرز و SLA

مفهوم CAE چیست؟
فناوری تجزیه و تحلیل قطعات به وجود آمده در CAD با استفاده از سیستم‌های رایانه‌ای، که به طراح این توانایی را می‌دهد تا با شبیه‌سازی شرایط واقعی بر روی قطعه، رفتار آن را در شرایط گوناگون پیش‌بینی نماید.، ارائه ابزارهای کمکی در مونتاژ، مشاهده و تحلیل‌های مهندسی

همه‌ نرم‌افزارهایی که در صنایع گوناگون در جهان استفاده می‌شود دارای یک یا چند قابلیت بالا می‌باشد ولی در شیوه و کیفیت ارائه‌ی سرویس‌های بالا به مشتریان خود دارای تفاوت‌های بسیاری می‌باشند که باعث می‌شود هر نرم‌افزاری مشتری ویژه‌ی خود را داشته باشد. مهمترین نرم‌افزارهایی که در حیطه‌ طراحی مورد استفاده قرار می‌گیرند را می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی نمود.

نام نرم افزار CAD
قابلیت انجام عملیات طراحی
به کمک کامپیوتر
CAE
قابلیت انجام عملیات مهندسی
به کمک کامپیوتر
CAM
قابلیت انجام عملیات تولید
به کمک کامپیوتر
AutoCAD بسیار ضعیف ندارد ندارد
Inventor متوسط متوسط ضعیف
SolidWorks متوسط متوسط ضعیف
Solid Edge متوسط متوسط ضعیف
Uni-Graphics متوسط متوسط ضعیف
CATIA توانمند متوسط توانمند
Pro Engineer بسیار توانمند بسیار توانمند بسیار توانمند
ANSYS متوسط بسیار توانمند ندارد
NISA ضعیف متوسط ندارد
Nastran / Patran / Dytran متوسط متوسط ندارد
CosMos ندارد توانمند ندارد
AutoForm متوسط ندارد بسیار توانمند
MoldFlow ضعیف توانمند ندارد
EdgeCAM متوسط ندارد متوسط
SurfCAM متوسط ندارد متوسط
PowerMill ندارد ندارد توانمند


نرم‌افزارهای کتیا (CATIA) و Pro/Engineer از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. چون این نرم‌افزارها نه تنها دارای برنامه‌های جانبی متعددی برای پشتیبانی سه دسته‌ نرم‌افزار CAD/CAM/CAE می‌باشند، بلکه می‌توان با آن همه‌ مراحل پس از تولید از جمله شبیه‌ سازی خطوط تولید،‌ سفارشات، فروش،‌ خدمات پس از فروش، انبارداری و ... را انجام داده و همچون یک سیستم یکپارچه رابطه‌ میان تولید و سایر بخش‌های نام‌برده را از طریق سیستم‌های رایانه‌ای برقرار نمایند. در یک کلام، از زمان آفرینش یک محصول تا زمانی که محصول به دست مشتری می‌رشد، تحت کنترل و نظارت یک سیستم یکپارچه است.

مفهوم PLM چیست؟
حمایت از چرخه حیات محصول
به چرخه‌ زندگی یک محصول از زمان شکل گرفتن ایده‌ آن در ذهن یک طراح یا مشتری، تا زمان ساخت و تحلیل و تولید قطعات و مونتاژ،‌ بسته‌بندی، انبارداری، سفارش، فروش و حتی بازیافت محصولات گفته می‌شود.

مفهوم PDM چیست؟
به مدیریت اطلاعات چرخه‌ تولید از زمان طراحی تا تولید چرخه‌ محصول گفته می‌شود.

محسن یک شنبه 6 بهمن 1392برچسب:,

MATLAB زبانی است که کاربرد کامپیوتر در مهندسی را با کارائی بالا تضمین کرده و امکانات محاسباتی، تصویری، و برنامه نویسی را در محیطی آسان و آشنا فراهم میکند. کارائی MATLAB در مقوله هائی نظیر: محاسبات ریاضی، آنالیز داده ها، مدل سازی و شبیه سازی، گرافیک، و تولید نرم افزار (حتی برای محیط ویندوز) به اثبات رسیده است.
این زبان با توجه به نظرات کاربران دانشگاهی و صنعتی دستخوش بازنگری های زیادی شده و اکنون به زبان استاندارد جهت آموزش های مقدماتی و عالی و ابزار پژوهش و توسعه در صنایع تبدیل شده است.
MATLAB جعبه ابزارهائی برای کاربردهای خاص در اختیار قرار می دهد، که از جمله آنها جعبه ابزار ریاضیات، کنترل، شبکه های عصبی، بازرگانی و . . . می باشند. جعبه ابزارها با زبان متلب و به صورت مجموعه هایی از ام- فایل ها گسترش یافته اند و برای هر کاربر در زمینه تخصصی اش کاربرد و اهمیت زیاد دارند. امکان ساخت جعبه ابزارهای جدید و شخصی نیز برای کاربران پیشرفته فراهم است. متلب دارای پنج ویژگی شایان ذکر است:

  • پنجره ی واسط کاربر IDE) Integrated Development Environment) بسیار دلپذیر و دست یافتنی که از امتیازات برنامه نویسی متنی و گرافیکی در کنار هم استفاده می کند. این واسط کاربر شامل پنجره های: فرمان، دایرکتوری جاری، تاریخچه فرمان، فضای کار و . . . است. پنجره ی فرمان ، دستورات را به صورت کنسول یا خط فرمان، مشابه برنامه نویسی DOS دریافت و اجرا می کند. پنجره فضای کار کلیه متغیرهای فضای کار را با مشخصات آنها نمایش می دهد. پنجره های واسط کاربر دینامیک بوده و ممکن است خود شامل پنجره های فرعی باشند. همیشه با اجرای زیرمنوی Default از منوی اصلی می توان چهار پنجره ی Command, Command History, Workspace, Current Directory را که کاربردی تر هستند، ظاهر کرد و در دسترس داشت.
  • کتابخانه ی عظیمی از توابع مقدماتی و پیشرفته
  • زبان قوی هم برای فرامین کوتاه و یکبار مصرف و هم برای برنامه نویسی بزرگ و کاربردی
  • روش های متعدد ترسیمات دو بعدی و سه بعدی
  • واسط میان برنامه ای Application Program Interface-API که امکان فراخوانی برنامه های متلب از زبان های Fortran و C تبدیل فایل های متلب (ام- فایلها) به زبان C استفاده از موتور محاسباتی متلب در این زبانها را فراهم می کند. با اسفاده از تبدیلات فوق می توان برنامه های نوشته شده در محیط متلب را به صورت اجرائیِ کنسولی (قابل اجرا از خط فرمان سیستم عامل) درآورد. همچنین امکان تهیه فایلهای اجرائی با واسط گرافیکی برای ویندوز وجود دارد.

شایان ذکر است پیش تر کاملترین مجموعه فیلم های آموزشی نرم افزار مهندسی Matlab در تمامی علوم و شاخه ها را خدمتتان معرفی کردیم که با استقبال بسیار زیاد دوستان رو به رو گشت، بدین منظور بر آن شدیم تا مجموعه جامع فیلم ها آموزشی Matlab به زبان فارسی را بنا به در خواست دوستان و اهمیت این نرم افزار، برای اولین بار از طریق مهندس یار خدمتتان ارائه کنیم. شاید به جرائت بتوان گفت این مجموعه از پایه ترین مباحث تا پیشرفته ترین مباحث را در خود جای داده است. از ویژگی های بارز این مجموعه می توان به سادگی بیان، مثال های متعدد و کاربردی جهت یادگیری نام برد. این مجموعه در دو قسمت مجزا خدمت شما دوستان عزیز ارائه می گردد.

قسمت اول :

  • مقدمه
  • آموزش نصب برنامه
  • آشنایی با محیط نرم افزار
  • آشنایی با پنجره Command
  • آشنایی با پنجره Command History
  • آشنایی با پنجره Varible Editor
  • تعریف کردن متغیر و ماتریس
  • آدرس دهی در ماتریس ها
  • عملگر ها در Matlab
  • انجام چهار عمل اصلی بر روی ماتریس ها
  • قواعد تعریف متغیر در Matlab
  • انجام اعمال اصلی به صورت درایه به درایه
  • به کار بردن عملگر های شرطی
  • پارامتر های اولیه
  • آشنایی با دستور Disp
  • آشنایی با دستور Input
  • آشنایی با آرایه های خاص
  • برخی از دستورات پر کاربرد در جبر ماتریسی
  • آشنایی با m-file
  • آشنایی با function
  • بدست آوردن میانگین

قسمت دوم:

  • نحوه استفاده از دستور if
  • نحوه استفاده از دستور switch
  • نحوه استفاده از دستور for
  • استفاده از عملگر های منطقی در شرط
  • استفاده از تابع formt
  • نوشتن توابع چند جمله ای در Matlab
  • بدست آوردن ریشه یک چند جمله ای ها
  • بدست آوردن مقدار یک چند جمله ای ها
  • محاسبه ضرب و تقسیم در چند جمله ای ها
  • محاسبه مشتق در چند جمله ای ها
  • محاسبه انتگرال در چند جمله ای ها
  • ایجاد توابع چند متغیره
  • مقدار دهی به توابع چند متغیره
  • محاسبه مشتق در توابع چند متغیره
  • محاسبه انتگرال در توابع چند متغیره
  • نحوه محاسبه ماتریس ژاکوبین
  • ترسیم توابع دو بعدی
  • ترسیم توابع سه بعدی         

دانلود قسمت اول - دانلود قسمت دوم

رمز فایل:www.mohandesyar.com

محسن یک شنبه 6 بهمن 1392برچسب:,

 SolidWorks ابزاری است بسیار پیشرفته به منظور طراحی سازه های صنعتی به صورت سه بعدی . با استفاده از SolidWorks می توانید مراجع هندسی ، منحنی ها ، پلان ها با آفست کردن صفحه ، دستگاه مختصات جدید ، منحنی های مارپیچ ، شیب دهی به سطوح و قرینه سازی اشیائ سه بعدی ، چرخش پروفیل حول یک محور و . . . را طراحی نمایید .
پس از انتشار نرم افزار SolidWorks 2012 و فیلم های آموزشی نرم افزار SolidWorks این بار مهندس یار  کتاب آموزش طراحی یک بولدوزر را برای آشنایی هر چه بیشتر علاقه مندان به این نرم افزار محبوب ارائه کرده است. کتاب پیش رو دز قالب PDF در ۷۴ صفحه بصورت گام به گام به طراحی یک بولدوزر پرداخته است . آموزش ساخت بولدوزر در نرم افزار SolidWorks 2006 انجام می شود و تمامی مراحل طراحی بصورت تصویری نمایش داده شده است . با استفاده از کتاب آموزش نرم افزار SolidWorks فوق با بسیاری از نکات طراحی و قسمت های مختلف نرم افزار SolidWorks آشنا خواهید شد و توانایی انجام پروژه های بزرگتر را نیز خواهید داشت . این آموزش مشتمل بر ۳ قسمت می باشد . سرفصل های آموزشی ارائه شده در هر بخش به قرار زیر است :

Tutorial 1A
- Solidworks Infrastructure
- Sketch
- Solid Features
- 2D-Drawing (projected from 3D)
- Auto-Update

Tutorial 1B
- Solid Features
- Surfaces
- Real-time rendering & Material Mapping

Tutorial 1C
- Assembly Design
- Clash Detection & Part Modification

دانلود

 www.mohandesyar.com:رمز فایل

محسن یک شنبه 6 بهمن 1392برچسب:,

شبکه سی ان ان در گزارشی به نمایش گُل هایی پرداخت که با صدای اذان باز و بسته می‌شوند.   به گزارش  باشگاه خبرنگاران، خبر نگار شبکه “سی ان ان” به بازدید از زمین های کشاورزی کشور آذربایجان رفته وبه تهیه گزارشی در مورد گُل هایی پرداخته است که با صدای اذان در طول روز و شب باز و بسته می‌شوند و “گُل های اذان” نام گذاری شده اند.  به رغم اینکه این ویدئو را در سال۲۰۱۱ میلادی شبکه سی ان ان پخش کرده اما با این وجود این روزها در پایگاه های اجتماعی به صورت گسترده ای انتشار یافته و به عنوان نشانه ای از آیات خدا برشمرده می‌شود.  زادگاه اصلی این گُل ها که “اونوترا” نام دارند در مکزیک است و از آنجا به شمال وجنوب آمریکا و به باقی کشورهای جهان انتقال داده شده اند.

دانلود کلیپ مطلب فوق

رمز فایل : www.shiasun.com

محسن یک شنبه 6 بهمن 1392برچسب:,

موتورهای دورانی (وانکل) زير مجموعه موتورهای احتراق داخلی می باشند. اما شيوه کار آنها با موتورهای رايج پيستونی کاملاً متفاوت است. در موتورهای پيستونی يک حجم يکسان و مشخص (حجم سيلندر) بصورت پی در پی تحت تأثير چهار فرآيند, مکش, تراکم, احتراق و تخليه قرار مي گيرد؛ حال اينکه در موتورهای دورانی هر کدام از اين چهار فرآيند در نواحی خاصی از محفظه سيلندر که تنها متعلق به همان فرآيند می باشد صورت می پذيرد. درست مثل اينکه برای هر فرآيند سيلندر مربوط به خودش را اختصاص داده باشيم و پيستون بصورت پيوسته از يکی به ديگری حرکت می کند تا چهار فرآيند سيکل اتو را کامل نمايد.

 

موتورهای دورانی که به موتورهای وانکل نيز معروف می باشند برای اولين بار به انديشه مبتکرانه دکتر فليکس وانکل (Felix Wankel) آلمانی در سال 1933 خطور يافت و در سال 1957 اولين نمونه اين نوع موتور ساخته شد

 موتورهای دورانی همانند موتورهای پيستونی از انرژی فشار ايجاد شده بواسطه احتراق مخلوط سوخت و هوا استفاده می کنند؛ در موتورهای پيستونی فشار ناشی از احتراق به پيستونها نيرو وارد کرده و آنها را به عقب و جلو می راند. شاتون و ميل لنگ اين حرکت رفت و برگشتی پيستونها را به حرکت دورانی و قابل استفاده برای خودرو تبديل می کنند. در صورتيکه در موتورهای دورانی, فشار ناشی از احتراق، نيرويی را بر سطح يک روتور مثلث شکل که کاملاً محفظه احتراق را نشت بندی کرده است، وارد می کند. اين قطعه (روتور) همان چيزی است که بجای پيستون از آن استفاده می شود.

روتور در مسيری بيضی شکل حرکت می کند؛ بگونه ای که هميشه سه راس اين روتور را در تماس با محفظه سيلندر نگه داشته و سه حجم جداگانه از گازها, بين سه سطح روتور و محفظه سيلندر ايجاد می کند.

همچنان که روتور حرکت می کند هر کدام از اين سه حجم پی در پی منبسط و منقبض می شوند؛ و همين انقباض و انبساط است که مخلوط هوا و سوخت را به داخل سيلندر می کشد, آنرا متراکم می کند, در طول فرآيند انبساط توان مفيد توليد می کند و گازهای سوخته را بيرون می راند.

قطعات يک موتور دورانی:

موتور های دورانی دارای سيستم جرقه و سوخت رسانی مشابه با موتورهای پيستونی می باشند.

روتور:

روتور يک قطعه مثلث شکل با سه سطح برآمده يا محدب می باشد که هر کدام از اين سطوح همانند يک پيستون عمل می کند. همچنين هر کدام از اين سطح ها دارای يک گودی يا تورفتگی می باشد که حجم موتور را بيشتر می کند.

در راس هر وجه يک تيغه فلزی قرار گرفته که عمل نشت بندی سه حجم محبوس بين روتور و جداره سيلندر را بر عهده دارد. همچنين در هر طرف روتور ( سطح فوقانی و تحتانی) رينگ های فلزی قرار گرفته اند که وظيفه نشت بندی جانبی روتور را به عهده دارد.

روتور دارای چرخدنده داخلی در مرکز يک وجه جانبی می باشد؛ اين چرخدنده با يک چرخدنده ديگر که روی محفظه سيلندر بصورت ثابت قرار دارد درگير می شود و اين درگيری است که مسير وجهت حرکت روتور را درون محفظه  تعيين می نمايد.

محفظه سيلندر :

محفظه سيلندر تقريباً بيضی شکل است و شکل محفظه احتراق نيز بگونه ای طراحی شده است که همواره سه لبه روتور در تماس با ديواره محفظه قرار گيرد و سه حجم نشت بندی شده را بسازد.هر قسمت از اين محفظه به يکی از فرآيندهای موتور اختصاص خواهد داشت. ( مکش- تراکم - احتراق- تخليه)

پورتهای مکش و تخليه هر دو، در ديواره محفظه تعبيه شده اند. و سوپاپی برای اين پورتها وجود ندارد. پورت تخليه مستقيماً به اگزوز راه دارد و پورت مکش به دريچه گاز.

محفظه سيلندر :

محفظه سيلندر تقريباً بيضی شکل است و شکل محفظه احتراق نيز بگونه ای طراحی شده است که همواره سه لبه روتور در تماس با ديواره محفظه قرار گيرد و سه حجم نشت بندی شده را بسازد.هر قسمت از اين محفظه به يکی از فرآيندهای موتور اختصاص خواهد داشت. ( مکش- تراکم - احتراق- تخليه)

پورتهای مکش و تخليه هر دو، در ديواره محفظه تعبيه شده اند. و سوپاپی برای اين پورتها وجود ندارد. پورت تخليه مستقيماً به اگزوز راه دارد و پورت مکش به دريچه گاز.

لايه های اول و آخر دارای نشت بندی و ياتاقانهای مناسب جهت محور خروجی می باشد. آنها همچنين دو مقطع محفظه روتور را نشت بندی می کنند. سطح داخلی اين قطعات بسيار هموار است که اين خود به نشت بندی روتور متناسب با کارش کمک می کند. روی هر يک از قطعات دو انتها يک پورت ورودی تعبيه شده است لايه بعدی محفظه بيضی شکلی است که قسمتی از محفظه کل روتور می باشد اين لايه که در شکل بالا نشان داده شده است دارای پورت خروجی می باشد.

در مرکز هر روتور يک چرخدنده داخلی بزرگ قرار دارد که حول يک چرخدنده کوچک ثابت روی محفظه موتور می چرخد. اين دو چرخدنده مسير حرکتی روتور را تعيين می کنند. همچنين روتور روی بادامک دايروی محور خروجی واقع شده و آن را به گردش در می آورد.

توليد توان:

موتورهای دورانی همانند موتورهای رايج پيستونی از سيکل چهار زمانه استفاده می کند. که به شکل کاملاٌ متفاوتی به خدمت گرفته شده است. قلب يک موتور دورانی روتور آن است، که بصورت کلی معادل پيستون در موتورهای پيستونی می باشد. روتور روی يک بادامک دايروی روی بزرگ محور خروجی سوار شده است. اين بادامک از خط مرکزی محور خروجی فاصله داشته و همانند يک ميل لنگ عمل می کند. چرخش روتور نيروی لازم جهت چرخش محور خروجی را تامين می کند. همزمان با چرخش روتور در محفظه, اين قطعه, بادامک را در يک مسير دايروی به حرکت در می آورد به قسمی که هر دور کامل روتور منجر به سه دور چرخش محور خروجی می گردد.

همچنان که روتور درون محفظه حرکت می کند, سه حجم جداگانه ايجاد شده توسط روتور، نيز تغيير می کند. اين تغيير سايز فرآيند پمپ کردن را ايجاد می کند. اجازه دهيد روی هر کدام از چهار فرآيند سيکل چهار زمانه بحث کنيم.

مکش:

فاز مکش از زمانی شروع می شود که يکی از تيغه های روتور از روی پورت مکش عبور کند و پورت مکش در معرض محفظه سيلندر و روتور واقع شود, در اين لحظه حجم محفظه کمترين مقدار خود می باشد. با حرکت روتور حجم محفظه منبسط شده و فرآيند مکش اتفاق می افتد و در پی آن مخلوط سوخت و هوا به داخل محفظه کشيده می شود. هنگامی که تيغه بعدی روتور از جلوی پورت ورودی می گذرد محفظه بصورت کامل نشت بندی می شود تا فرآيند تراکم آغاز گردد.

تراکم:

با ادامه حرکت روتور درون محفظه, حجم محبوس شده سوخت و هوا کوچکتر و فشرده تر می گردد. وقتی سطح روتور در اين حجم بطرف شمع می چرخد حجم مربوطه به کمترين مقدار خود نزديک می شود و اين درست هنگامی است که با جرقه شمع احتراق شروع می گردد.

احتراق:

حجم محفظه احتراق گسترده و طولانی است بنابراين سرعت پخش شعله تنها با وجود يک شمع بسيار کم

 

است و احتراق ناقصی بدست می دهد. از اين رو در اکثر موتورهای دورانی از دو شمع در طول اين ناحيه

 

استفاده می شود. هنگامی که شمعها جرقه می زنند مخلوط سوخت و هوا محترق شده و فشار بسيار

 

بالايي را ايجاد می کنند که باعث تداوم چرخش روتور می گردد. فشار احتراق، روتور را در جهت خودش وادار

 

به حرکت می کند و حجم ناحيه محترق شده، رفته رفته زياد می شود. در اينجاست که فرآيند انبساط و در

 

نتيجه توان توليد می گردد تا جاييکه تيغه روتور به پورت خروجی برسد.

 

تخليه:

هرگاه تيغه روتور از پورت خروجی عبور می کند، گازهای با فشار بالا رها شده و به سمت پورت خروجی جريان می يابند. با ادامه حرکت روتور حجم محبوس فشرده می گردد و گازهای باقيمانده را به طرف پورت خروجی می راند. وقتی اين حجم به کمترين مقدار خود نزديک می شود، تيغه روتور در حال گذار از پورت ورودی است و در اين زمان سيکل جديد شروع می گردد.

يک مورد بسيار جالب در رابطه با موتورهای دورانی اينست که هر يک از سه سطح روتور هميشه در يک قسمت سيکل درگير است. به عبارتی بهتر در هر دور کامل روتور، سه بار احتراق خواهيم داشت. اما به ياد داشته باشيد که در هر دور کامل روتور محور خروجی سه دور می چرخد و در نتيجه يک احتراق برای هر دور محور خروجی .

تفاوتها با موتور معمولی:

چند مورد زير، موتورهای دورانی را از موتورهای پيستونی متمايز می کند.

قطعات متحرک کمتر:

موتورهای دورانی در مقايسه با موتورهای چهار زمانه پيستونی قطعات متحرک کمتری دارند. يک موتور دورانی دو روتوره سه قطعه متحرک اصلی دارد: دو روتور و محور خروجی. اين در حاليست که ساده ترين موتورهای پيستونی چهار سيلندر دست کم 40 قطعه متحرک دارد: پيستونها، شاتونها، ميل لنگ، ميل بادامک، سوپاپها، فنر سوپاپها، اسبکها، تسمه تايمينگ و ... . کم بودن قطعات متحرک می تواند دليلی بر قابليت اعتماد و اعتبار موتورهای دورانی باشد و به همين دليل است که کارخانه های سازنده وسايل هوانوردی ( هواپيما و کايت های با موتور احتراق داخلی) موتورهای دورانی را به موتورهای پيستونی ترجيح می دهند.

 کارکرد نرم و بدون لرزه:

تمام قطعات موتور دورانی بطور پيوسته در حال چرخش آن هم در يک جهت می باشد که در مقايسه با تغيير جهت شديد قطعات متحرک در موتورهای پيستونی از ارجحيت خاصی برخوردار است.موتورهای دورانی بدليل تقارن خاص قطعات گردنده دارای بالانس داخلی است که هرگونه ارتعاشی را از بين می برد. همچنين انتقال قدرت در موتورهای دورانی نيز نرم تر است ؛ زيرا هر احتراق در طول 90 درجه چرخش

روتور حاصل می شود. از آنجاييکه چرخش محور خروجی سه برابر چرخش روتور است پس هر احتراق در طول 270 درجه چرخش محورخروجی حاصل می گردد.اين يعنی يک موتور تک روتوره در سه ربع گردش محورخروجی خود قدرت انتقال می دهد؛ در مقايسه با موتور تک سيلندر پيستونی که احتراق در طول 180 درجه از دو دور گردش ميل لنگ يا يک ربع گردش محور خروجی آن رخ می دهد.

آهسته تر:

از آنجاييکه گردش روتور يک سوم گردش محور خروجی آن است, قطعات اصلی موتور آهسته تر از قطعات موتورهای پيستونی حرکت می کنند. که اين موضوع قابليت اطمينان به اين موتور را بالا می برد.

 چالشها در طراحی موتورهای دورانی:

   نوعاً ساخت موتورهای دورانی که بتواند استانداردهای آلودگی را پوشش دهد بسيار مشکل است. ( اما نه امکان ناپذير)   هزينه ساخت آنها معمولاً بالاتر از موتورهای رايج پيستونی است؛ بيشتر به اين دليل که تيراژ توليد آنها نسبت به موتورهای پيستونی پايينتر است.

نوعاً مصرف سوخت اين گونه موتورها بالاتر از مصرف سوخت موتورهای پيستونی است زيرا مشکل کشيده و طولانی بودن محفظه احتراق و نسبت تراکم پايين اين موتورها راندمان ترموديناميکی آنها را محدود می کند .

محسن یک شنبه 6 بهمن 1392برچسب:,

تعريف فناوري نانو از منابع مختلف : يك نانومتر يك هزارم ميكرون است و اگر بخواهيم احساس فيزيكي نسبت به آن داشته باشيم مي‌توان گفت كه يك نانومتر 80000/1قطر موي انسان مي‌باشد اما اين تعريف مقياس نانو، نمي تواند مقايسه درستي باشد چرا که ضخامت موي انسان با توجه خصوصيات فردي هرانسان از چند ده ميكرومتر تا چند صدميكرومتر متغير مي‌باشد.
بنابراين نياز به يك استاندارد براي بيان مفهوم مقياس نانو وجود دارد. با ايجاد ارتباط ميان اندازه اتم‌ها و مقياس نانو مي‌توان يك نانومتر را راحت‌ترتصوركرد. يك نانومتر برابر قطر 10 اتم هيدروژن و يا 5 اتم سيلسيم مي‌باشد. درك اين موضوع براي افراد معمولي نيز راحت‌تر مي‌باشد. علي‌رغم اينكه درك اندازه يك اتم براي افراد غيرعلمي ساده نمي‌باشد، با اينحال اندازه دقيق اتم براي فهماندن اين مقياس زياد اهميت ندارد. چيزي كه با اين تشابه مشخص مي‌شود، اين است كه نانوفناوري عبارت است از:

دستكاري كوچكترين اجزاء ماده يا اتم‌ها

فناوري نانو عبارت است از هنر دستكاري مواد در مقياس اتمي يا مولكولي و به خصوص ساخت قطعات و لوازم ميكروسكوپي (مانند روبات‌هاي ميكروسكپي)

فناري نانو فناوري است كه بر پايه دستكاري تك‌تك اتم‌ها و مولكول‌ها استوار است بدين منظور كه بتوان ساختاري پيچيده را با خصوصيات اتمي توليد كرد.

تعريف فناوري نانو: توسعه و استفاده از ادوات و قطعاتي كه اندازه آنها تنها چند نانومتر است. تحقيق بر روي قطعات و ادوات بسيار كوچك كه خواصشان به خواص الكترونيكي اين قطعات وابسته است و خواص الكتريكي آنها احتمالاً متأثر از حركت تعداد معدودي الكترون در طي عملكرد قطعه مي‌باشد. اين ادوات، سريع‌تر از ادوات بزرگتر عمل مي‌كنند. مسأله قابل توجه اين است كه مي‌توان چنين ساختارهاي در ابعاد مولكولي را به كمك انتخاب مناسب مراحل واكنش‌هاي شيميايي توليد كرد. همچنين مي‌توان چنين ساختارهايي را از طريق دستكاري اتم‌ها روي سطح به وسيله ميكروسكوپ‌هاي نيروي اتمي بدست آورد.

شاخه‌اي از علوم كه هدف نهايي آن كنترل بر روي تك‌تك اتم‌ها و مولكول‌ها مي‌باشد تا بتوان به كمك آن تراشه‌هاي كامپيوتري و ساير ادواتي توليد كرد كه هزاران بار كوچكتر از ادوات فعلي باشند كه فناوري امروز امكان ساخت آنها را براي ما فراهم آورده است. در فناوري فعلي توليد مدارات نيمه هادي از روش ليتوگرافي براي ايجاد طرح مدار بر روي مواد نيمه هادي استفاده مي‌شود. پيشرفت شگرفي كه در ليتوگرافي طي 2 دهه اخير رخ داده است به ما اين امكان را مي‌دهد كه با بهره‌گيري از دستگاه‌هاي جديد بتوانيم مداراتي كوچكتر از 1 ميكرون (1000 نانومتر) را توليد كنيم. البته بايد توجه داشت كه اين مدارات هنوز از ميليون‌ها اتم تشكيل شده‌اند. بيشتر دانشمندان بر اين باور هستند كه ليتوگرافي به مرزهاي محدودكننده فيزيكي خود نزديك شده است. بنابر اين براي كوچكتر كردن اندازه نيمه‌هادي‌ها مي‌بايست از فناوري‌هاي جديدي كه مي‌توانند تك‌تك اتم‌ها را سازماندهي كنند، استفاده كرد و طبعاً چنين فناوري جزء محدوده فناوري نانو محسوب مي‌شود. اگر چه تحقيق در زمينه فناوري نانو به زماني باز مي‌گردد كه ريچاردپي فاينمن طي سخنراني كلاسيك خود در سال 1959 به اين فناوري اشاره كرد اما عبارت فناوري نانو اولين بار توسط كي‌اريك دركسلر در سال 1986 در كتابي از وي با عنوان موتورهاي آفرينش بسط داده شد. در مقالات و نوشته هاي عمومي واژه فناوري نانو گاهي به هر فرآيند كوچكتر از اندازه‌هاي ميكرون اطلاق مي‌گردد كه مي‌تواند فرآيند ليتوگرافي را نيز شامل شود. به خاطر همين بسياري از دانشمندان هنگامي كه مي‌خواهند درباره فناوري نانو به معني واقعي و علمي كلمه صحبت كنند از آن به عنوان فناوري نانومولكولي ياد مي‌كنند كه به معني فناوري نانو در ابعاد مولكولي مي‌باشد.

فناوري نانو كه گاه به آن فناوري ساخت مولكولي نيز گفته مي‌شود، شاخه‌اي از مهندسي است كه با طراحي و ساخت مدارات الكترونيكي و اداوات مكانيكي بسيار كوچك (در ابعاد مولكولي) سر و كار دارد. پژوهشگاه فناوري نانو انگلستان تعريف فناوري نانو را بدين گونه بيان مي‌كند: قلمروي از علم و فناوري كه به ابعاد و تلورانس‌هاي 1/0 تا 100 نانو مترمي‌پردازد در جايي كه اين ابعاد و يا تلورانس‌ها بتوانند نقش مهمي در خواص قطعه ايفاء كنند.

بحث فناوري نانو اغلب مشابه بحث سيستم‌هاي ميكرو مكانيكي- الكترونيكي مي‌باشد(MEMS) .

در واقع فناوري نانو زير مجموعه MEMS است و MEMS به فناوري‌هاي بزرگتر از ابعاد مولكولي (ابعاد نانو) نيز مي‌پردازد.

نانوتکنولوژي چيست ؟
در حالي که تعاريف زيادي براي فناوري نانو وجود دارد ، ‌‌NNI تعريفي را براي فناوري نانو ارائه مي دهد که در برگيرنده هر سه تعريف ذيل باشد.

1- توسعه فناوري و تحقيقات در سطوح اتمي ، مولکولي و يا ماکرومولکولي در مقياس اندازه اي 1 تا 100 نانومتر.
2 – خلق و استفاده از ساختارها و ابزار و سيستمهايي که به خاطر اندازه کوچک يا حد ميانه آنها، خواص و عملکرد نويني دارند .
3 – توانايي کنترل يا دستکاري در سطوح اتمي .

عناصر پايه در فناوري نانو :

تفاوت اصلي فناوري نانو با فناوري‌هاي ديگر در مقياس مواد و ساختارهايي است كه در اين فناوري مورد استفاده قرار مي‌گيرند. البته تنها كوچك بودن اندازه مد نظر نيست؛ بلكه زماني كه اندازه مواد دراين مقياس قرار مي‌گيرد، خصوصيات ذاتي آنها از جمله رنگ، استحكام، مقاومت خوردگي و ... تغيير مي‌يابد. در حقيقت اگر بخواهيم تفاوت اين فناوري را با فناوري‌هاي ديگر به صورت قابل ارزيابي بيان نماييم، مي‌توانيم وجود "عناصر پايه" را به عنوان يك معيار ذكر كنيم. عناصر پايه در حقيقت همان عناصر نانومقياسي هستند كه خواص آنها در حالت نانومقياس با خواص‌شان در مقياس بزرگتر فرق مي‌كند.

اولين و مهمترين عنصر پايه،نانوذره است. منظور از نانوذره، همانگونه که از نام آن مشخص است، ذراتي با ابعاد نانومتري در هر سه بعد مي‌باشد. نانوذرات مي‌توانند از مواد مختلفي تشکيل شوند، مانند نانوذرات فلزي، سراميکي، ... .

 دومين عنصر پايه، نانوكپسول است. همان طوري كه از اسم آن مشخص است، كپسول‌هاي هستند كه قطر نانومتري دارند و مي‌توان مواد مورد نظر را درون آنها قرار داد و كپسوله كرد. سال‌هاست كه نانوكپسول‌ها در طبيعت توليد مي‌شوند؛ مولكول‌هاي موسوم به فسفوليپيدها كه يك سر آنها آبگريز و سر ديگر آنها آبدوست است، وقتي در محيط آبي قرار مي‌گيرند، خود به خود كپسول‌هايي را تشكيل مي‌دهند كه قسمت‌هاي آبگريز مولكول در درون آنها واقع مي‌شود و از تماس با آب محافظت مي‌شود. حالت برعكس نيز قابل تصور است.

عنصر پايه بعدي نانولوله کربني است. اين عنصر پايه در سال 1991 در شركت NEC كشف شدند و در حقيقت لوله‌هايي از گرافيت مي‌باشند. اگر صفحات گرافيت را پيچيده و به شكل لوله در بياوريم، به نانولوله‌هاي كربني مي‌رسيم. اين نانولوله‌ها داراي اشكال و اندازه‌هاي مختلفي هستند و مي‌توانند تك ديواره يا چند ديواره باشند. اين لوله‌ها خواص بسيار جالبي دارند که منجر به ايجاد کاربردهاي جالب توجهي از آنها مي‌شود.

عناصر پايه گوناگون و متنوع ديگري نيز وجود دارند. ليست کامل عناصر پايه فناوري نانو به شکل ساختار درختي در گروه مطالعاتي آينده‌انديشي طراحي شده است که مي‌توانيد با مراجعه به بخش درخت‌هاي علم، قسمت درخت عناصر پايه آن را مشاهده نماييد.

کاربردهاي فناوري نانو : در حقيقت کاربرد فناوري نانو از کاربرد عناصر پايه نشأت مي‌گيرد. هر کدام از اين عناصر پايه، ويژگي‌هاي خاصي دارند که استفاده از آنها در زمينه‌هاي مختلف، موجب ايجاد خواص جالبي مي‌گردد. مثلاً از جمله کاربردهاي نانوذرات مي‌توان به دارورساني هدفمند و ساده، بانداژهاي بي‌نياز از تجديد، شناسايي زود هنگام و بي‌ضرر سلول‌هاي سرطاني، و تجزيه آلاينده‌هاي محيط زيست اشاره کرد. همچنين نانولوله‌هاي کربني داراي کاربردهاي متنوعي مي‌باشند که موارد زير را مي‌توان ذکر کرد:

• تصوير برداري زيستي دقيق
   • حسگرهاي شيميايي و زيستي قابل اطمينان و داراي عمر طولاني
   • شناسايي و جداسازي كاملاً اختصاصي DNA
   • ژن‌درماني كه از طريق انتقال ژن به درون سلول توسط نانولوله‌ها صورت مي‌پذيرد.
   • از بين بردن باكتري‌ها

 

 

 

 

محسن سه شنبه 1 بهمن 1392برچسب:,

در این قسمت ماشین آلات و ابزار های شگفت انگیز و جالب معرفی خواهند شد .